Dezinfekce ve školním prostředí: jak na ni správně a efektivně
Školy patří mezi místa s vysokou koncentrací lidí, kde dochází k častému kontaktu s různými povrchy. Správná a pravidelná dezinfekce je proto nezbytná pro zajištění bezpečného prostředí nejen pro děti, ale i pro učitele a další zaměstnance školy. V tomto článku si vysvětlíme, proč je důležité dezinfekci nepodceňovat, jak ji správně provádět a na co se při výběru prostředků zaměřit. Při dezinfekci nemusí být po škole cítit chlor!
Proč je dezinfekce ve školách tak důležitá?
Děti se pohybují ve společných prostorách, často střídají učebny a sdílejí školní pomůcky. To vše vytváří ideální podmínky pro šíření bakterií a virů. Kromě běžných respiračních onemocnění hrozí také šíření střevních infekcí či kožních problémů. Správně zvolená a aplikovaná dezinfekce dokáže významně snížit riziko nákazy.
Jak zdolat viry i bakterie?
“Abychom dosáhli virucidního i baktericidního účinku, je nutné dodržet expoziční dobu.”
Že Vám úvodní věta nic neřekla? Pojďme si ji nyní postupně vysvětlit:
Baktericidní účinek znamená, že dezinfekční prostředek ničí bakterie.
Virucidní účinek znamená, že je účinný i proti virům
Expoziční doba znamená, délku působení dezinfekce aplikované na povrch.
Na každé dezinfekci najdete na etiketě v návodu k použití informaci, jak dlouho pro dosažení účinku, je potřeba nechat přípravek působit, přičemž expoziční doba se pro baktericidní a virucidní účinek významně liší.
To si můžeme vysvětlit na příkladu běžné dezinfekce Krystal Sanan Klasik. Pro zničení bakterií je nutné nechat výrobek působit 10 min. Abychom ale dosáhli usmrcení virů je potřeba dodržet dobu působení 30 min při určité koncentraci (pokud byste váhali, se správným výpočtem koncentrace Vám nepochybně pomohou kolegyně a kolegové vyučující matematiku nebo fyziku).
Při standardním úklidu třídy doporučujeme povrchy umýt naředěným přípravkem CLEAMEN 100/200. Při čištění se soustředíme na obzvláště exponované povrchy jako kliky, zábradlí, lavice nebo madla.
K dezinfekci společných prostor, tříd, učeben, kabinetů a tělocvičen je vhodné používat bezchlorové dezinfekce CLEAMEN 591 a dezinfekce s mycím účinkem (CLEAMEN 571 s parfémem nebo CLEAMEN 580 bez parfému, Krystal univerzální dezinfekce a Krystal dezinfekce podlah).
U sociálního zařízení a prostor, kde je dlažba, můžete používat i chlorovou dezinfekci KRYSTAL sanan klasik.
Povrchy, kde dochází k přímému styku s potravinami nebo s lidskou kůží, po uplynutí expoziční doby opláchněte čistou vodou.
Do kuchyně jsou vhodné dezinfekce CLEAMEN 540, 631, 580, 591, KRYSTAL sanan klasik.
Dezinfekce do profesionálních kuchyní
Obalené a neobalené viry
Aktuální otázka poslední doby je účinek virucidní. Viry se dělí do dvou skupin – obalené a neobalené. Rozdíl mezi nimi z pohledu dezinfekce je v tom, že viry zařazené do skupiny „obalené“ lze zlikvidovat „pouhým“ narušením jejich obalu (tzn. obdobně jako prasknout nafukovací balónek). Mezi obalené viry patří covid, chřipka, HIV a další.
Virus neobalený zhyne teprve po narušení jádra (pro představu: dezinfekce musí prosáknout jako doprostřed molitanového míče).
Žloutenka typu A
Jako i u jiných virů nebo bakterií je nutné u žloutenky dodržet správné dávkování a expoziční dobu. Pokud by dávkování a působení dezinfekce bylo příliš nízké, bakterie a viry se pouze oslabí. V mezičase se stávají silnějšími a odolnějšími. Tím pádem je složitější se jich zbavit.
Aby jste se zbavili viru hepatitidy A, který žloutenku způsobuje, použijte roztok KRYSTAL Sanan klasik v poměru 1 l prostředku na 9 litrů vody. Nechte na povrchu působit min. 30 minut. Po té opláchněte pitnou vodou.
Bakterie
Ve školním prostředí se děti setkávají s mnoha mikroby, které se snadno šíří z rukou na povrchy a zpět. Patří mezi ně například E. coli, která se může přenést při nedostatečné hygieně po použití toalety a vyvolat zažívací potíže, nebo jiné střevní bakterie, jež se často dostávají na kliky, lavice či hračky a způsobují nepříjemné průjmy. Častým původcem nemocí je také streptokok, známý „angínový bacil“, který se šíří kapénkami i dotykem povrchů. Pravidelná a účinná dezinfekce proto hraje klíčovou roli v prevenci nemocí a udržení zdravého školního prostředí.
Pro podrobné informace o těchto mikroorganizmech se jistě můžete obrátit na kolegyně a kolegy, kteří vyučují přírodopis nebo biologii.
Viry a bakteriemi to zdaleka nekončí
Mimo baktericidní a virucidní účinek je potřeba dosáhnout účinku levurocidního a fungicidního.
Levurocidní = proti kvasinkám
Fungicidní = proti plísním a houbám
K přehledu účinku dezinfekce uvádíme na lahvích CLEAMEN informační tabulku:
nebo výčet spektra dezinfekčního účinku, jako je např. tento pro CLEAMEN 571 A:
Baktericidní (1-5 min; A, MRSA)
Fungicidní (60 min; V)
Levurocidní (1-5 min; (V))
Mykobaktericidní (60 min; M)
Tuberkulózní (60 min; T)
Částečně virucidní Adenovirus (30 min; (B))
Obalené viry (60 min; (B))
Bezoplachová dezinfekce
Např. CLEAMEN 540 Je vhodná pro použití na plasty, laminát či nerezové plochy a pokud nepřichází tato místa do styku s potravinami není nutné dezinfekci po uplynutí expoziční doby oplachovat.
Střídání dezinfekcí
Je důležité dezinfekce střídat, protože některé bakterie si mohou při dlouhodobém používání stejného přípravku postupně vytvořit odolnost a přestat na něj reagovat. Navíc každá dezinfekce působí na jiný okruh mikroorganismů – zatímco jedna je účinná hlavně na bakterie, jiná lépe likviduje viry či plísně. Střídáním přípravků se zajistí komplexní ochrana a sníží se riziko, že se ve školním prostředí udrží nežádoucí mikroorganismy.
Pokud si nejste jistí vhodností produktů na Vaše povrchy, rádi Vám poradí kdokoliv z našeho odborného týmu:
Jak se testuje účinnost dezinfekce?
Každý dezinfekční prostředek musí projít přísným laboratorním testováním, než se dostane k zákazníkovi.
Realistické podmínky
Testy probíhají nejen v ideálních, ale i ve ztížených podmínkách – tedy tak, aby napodobily skutečný nepořádek (např. zbytky jídla, tuků nebo krve).
Kontrola účinku na mikroorganismy
Dezinfekce se aplikuje na povrchy nebo přímo na mikroorganismy a sleduje se, zda zničí bakterie, plísně, viry nebo kvasinky.
Měření výsledků
Po určité době se vyhodnocuje, kolik škodlivých mikrobů přežilo. Aby byl přípravek uznán jako účinný, musí prokázat, že zničí 99,99 % až 99,999 % testovaných mikroorganismů.
Mezinárodní normy
Vše probíhá podle evropských norem (např. EN 13697, EN 1276, EN 14476), které jasně stanovují postupy i požadovanou účinnost.
Dezinfekce KRYSTAL a CLEAMEN testujeme v rámci těchto norem a účinků:
ČSN EN 1276 – zkouška ke stanovení baktericidního účinku v potravinářství, průmyslu, domácnostech a veřejných prostorách
ČSN EN 14561 – zkouška ke stanovení baktericidního účinku pro lékařské nástroje
ČSN EN 14562 – zkouška ke stanovení fungicidního účinku nebo účinku proti kvasinkám pro lékařské nástroje
ČSN EN 13624 – zkouška ke stanovení fungicidního nebo levurocidního účinku chemických dezinfekčních přípravků používaných pro lékařské nástroje
ČSN EN 1650 – zkouška ke stanovení fungicidního účinku nebo účinku proti kvasinkám používaných v potravinářství, průmyslu, domácnostech a veřejných zařízeních
ČSN EN 14476 – zkouška ke stanovení virucidního účinku v humánním lékařství (obalené viry: herpes (opary), mononukleóza, sars, covid, zarděnky, ebola, chřipka, příušnice, spalničky, vzteklina, HIV, leukémie)
ČSN EN 1500 – hygienická dezinfekce rukou (proti ulpívající přechodné kožní mikroflóře)
ČSN EN 13727 – zkouška ke stanovení baktericidního účinku pro nástroje používané v oblasti zdravotnictví
ČSN EN 14348 – zkouška ke stanovení mykobaktericidního účinku ve zdravotnictví včetně dezinfekčních přípravků pro lékařské nástroje
ČSN EN 14563 – zkouška ke stanovení mykobaktericidního nebo tuberkulocidního účinku na lékařské nástroje
Pokud Vás o evropských normách zajímá více informací, určitě se s důvěrou obraťte na kolegyně a kolegy, kteří vyučují občanskou výchovu.